Size bir telefon kadar yakınız
+90 553 792 40 02
Dil Seçin
trende

TEHLİKELİ YÜKLERİN DENİZYOLUNDAN TAŞINMASI İLE İLGİLİ DEĞİŞİKLİKLER

09.06.2022
455 görüntülenme
TEHLİKELİ YÜKLERİN DENİZYOLUNDAN TAŞINMASI İLE İLGİLİ DEĞİŞİKLİKLER

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürlüğü 14 Kasım 2021 tarihinde yayımladığı Tehlikeli Yüklerin Denizyoluyla Taşınması ve Yükleme Emniyeti Hakkında Yönetmelik ile 1 Nisan 2022 tarihinden itibaren oldukça köklü değişikliklere imza attı. Bunların başında globalde 2011 yılından beri uygulanan katı dökme yüklerin elleçlenmesi ile ilgili kuralların ülkemizde de yürürlüğe girmesiydi, özelde ise yükleme emniyetinin ön plana çıkartılması oldu. Bizce iyi de oldu ancak;

Biz tehlikeli madde güvenlik danışmanlarının başına büyük iş açıldı, bilmem farkında mısınız? Şöyle ki; bizler IMDG Kod konusunda eğitim alıp, bakanlıkça yapılan sınavdan geçer not alarak danışman olmaya hak kazanıyoruz. Peki IMDG Kod nedir dediğimizde cevap, tehlikeli maddelerin ambalajlı taşınması için olan anlaşmadır diyebiliriz. Peki kıyı tesisinde danışmanlığa başladığımızda neyle karşılaşıyoruz sayalım:

  1. IMSBC Kod: katı dökme yükler kodu
  2. IBC Kod: sıvı dökme yükler kodu
  3. IGC Kod: dökme gaz kodu
  4. Blu Kod: gemi elleçleme uygulamaları kodu,
  5. CTU Kod: Konteyner elleçleme kodu

Daha ISGOTT, ISPS, Grain, SIGTTO gibi sık kullanılmayan kodlardan bahsetmiyorum bile. Danışman olarak sahaya çıktığımızda yukarıdaki kodlar hakkında bilgi sahibi olmamız bekleniyor. Dahası direk danışmana veya TMGDKya onbin, onbeşbin lira cezalar öngörülüyor.

Ne var bunda  açar okurum mevzuatı desek, kod kitaplarının Türkçesi yok ve bizim alışageldiğimiz şekilde korsan baskı da bulunmuyor. Orijinal İngilizce kitapların IMO baskısı olarak alınması gerekiyor. Oldukça pahalı. IMDG Kod danışmanı olmak için yabancı dil zorunluluğu da olmadığından sanki çıkışı olmayan bir durum varmış hissi uyanıyor değil mi?

Kıyı tesisleri açısından da durum pek farklı değil aslında. Eskiden sadece kömür veya sadece cevher elleçlemesi yapan kıyı tesisleri veya elleçledikleri yüklere IMSBC Kod yüklerini de eklemek zorunda kalan işletmeler için zorlu bir süreç başladı. Kendine özel kuralları ve tehlikeli madde listesi bulunan kod hakkında bilgi sahibi danışman bulmak zorlaştı tabii. Benzer şekilde Tehlikeli Yük Uygunluk Belgesi alınması, katı dökme yüklerin elleçlemesine yönelik prosedürlerin hazırlanması ve TYER hazırlanması gibi zorluklar ile ilgilenmek zorunda kaldılar.

İşi bilenle her ne kadar basit görünse de mevcut danışmanlar için konu hakkında oldukça fazla araştırma yapmak, mümkünse orijinal kitabı alıp incelemek ve artık tabiatıyla değerli bir alan olan kıyı tesisi danışmanlığı işine sıkı sıkı sarılmak gerekiyor.

Çağımızın mesleği olan lojistik alanında denizcilik ile ilgili farkındalık ve mavi vatan bilincindeki artışla denizyoluyla yapılacak tehlikeli yüklere ilişkin alanlar hem keyifli bir çalışma ortamı, hem de riski ve tabiatıyla getirisi yüksek bir iş imkanı sunuyor.

 

Ahmet CAYIK

TMGDE(IMDG/RID/ADR)

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZIN

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.